19 Aralık 2011 Pazartesi

Cep telefonlarında Flash gidiyor, yerine o geliyor

Selim Öztürk
Dünyanın en büyük yazılım firmalarından biri olan ve Flash başta olmak üzere Photoshop gibi birçok alanda kullanılan yazılımlarıyla dikkat çeken Adobe’un Akdeniz Ülkeleri ve Türkiye Genel Müdürü Tolunay Tomruk, mobil cihazlarda artık desteklenmeyecek olan Flash’la ilgili önemli açıklamalar yaptı; dijital yayıncılığın Türkiye’de geldiği noktayı Hurriyet.com.tr’ye anlattı.

Dünya genelinde 10 bin çalışanı bulunan ve birçok sektörde yazılımlarıyla faaliyet gösteren Adobe, 3.5 yıl önce Türkiye’de de şube açtı ve Türkiye başta olmak üzere Sırbistan ve Makedonya’nın da aralarında bulunduğu Akdeniz ülkelerini Türkiye üzerinden yönetmeye başladı. Yaklaşık 20 yıldır yazılım sektöründe olduğunu dile getiren Adobe Akdeniz Ülkeleri Bölge Müdürü Tolunay Tomruk, dijital yayıncılık ile Türkiye’de çok önemli gelişmelerin yaşandığını kaydetti ve şu açıklamaları yaptı:

DİJİTAL YAYINCILIĞIN GELECEĞİ PARLAK

“Eskiden yayıncılık yapacak birisi içeriği kendi üretiyor, matbaaya gönderiyor ve sonrasında dağıtıcıyla anlaşarak içeriğini bu şekilde son kullanıcıya ulaştırıyordu ve tüm bunlar ayrı birimler tarafından yönetiliyordu. Dijital yayıncılık sayesinde ise artık bir kişi artık kendi içeriğini üretebiliyor, dağıtabiliyor ve tüm bunları tek elden yönetebiliyor. Bu anlamda Adobe’un geliştirdiği araçlar ile içerik üretildikten sonra bunu tablet bilgisayar, Android cihazlar ve iPhone’lar için yayınlayabiliyorsunuz. Yani içeriği bir kez oluşturuyorsun, sonra bu içeriği farklı platformlara yayabiliyorsun.”

“KULLANICI İÇERİĞİN İNTERAKTİF OLMASI İSTİYOR”/_np/6648/15276648.jpg

Tüketicinin dijital medya değişimine hazır olduğuna dikkat çeken Tomruk, yeni nesil

cihazların hayatımıza girmesiyle birlikte videonun öneminin daha da arttığını ve içeriğin interaktif olmasının kullanıcı için son derece önemli olduğunu belirterek sözlerini şöyle sürdürdü: “Gazete veya dergiye verilen reklamı düşünelim. Bu mecralarda içeriğin kaç kişi tarafından okunduğunu veya okuyan kişinin içerikle ne kadar ilgilendiğini anlamak için somut bir veri yok; ancak dijital mecralar söz konusu olduğunda daha rahat ölçüm yapabilmek mümkün hale geliyor.”

“1.5 SENEDE BİNİN ÜZERİNDE DİJİTAL DERGİ ORTAYA ÇIKTI”

Dünya genelinde 1.5 sene içinde bin 100 adet dijital derginin ortaya çıktığının altını çizen Tomruk’a göre televizyon yayıncılığının dijital ortama geçmesiyle de ciddi gelişmeler yaşanacak. “Bu gerçekleştiğinde televizyonda hangi film, hangi reklam nasıl izleniyor sorusuna daha net bir cevap bulacağız ve bu alandaki analizlerin önemi bir hayli artacak.” diyen Tomruk, yeni cihazlara adapte olmanın kolay olduğuna ve yeni bir ekip kurmadan da mevcut ekiple iş kollarını genişletip farklı platformlara kayabilmenin önemine vurgu yaptı.

“FATİH PROJESİ YAYINCILIĞA BAKIŞI KÖKTEN DEĞİŞTİRECEK”

Türkiye’nin birçok şirket için olduğu gibi Adobe için de çok önemli bir pazar olduğunu belirten Tomruk, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yaptığı Fatih Projesi’nin Türkiye’de yayıncılık alanında büyük değişimlere neden olacağını söyledi ve şu sözleri kaydetti: “Türkiye genelinde 50 ila 80 bin arasında tablet bilgisayar satışı yapılıyor ve içerik üreticisi için bu rakam pek de cezp edici değil. Ancak MEB’in Fatih Projesi ile 15 milyon öğrencinin bir tablet bilgisayarı olacak. Bu bir anda her evde televizyon gibi yeni bir mecranın ortaya çıkması anlamına geliyor. Elbette bu tabletler sadece ders için kullanılmayacak ve yayıncılığın doğası ve reklamverenin bakışı ciddi anlamda değişecek.”

“FLASH GİTTİ, AIR GELDİ”

Mobil cihazlardan Flash desteğinin çekileceğini Adobe’un duyurmasıyla birlikte kullanıcıların kafası karışmış ve “Flash artık telefonumda çalışmayacak mı” sorusu sorulmaya başlanmıştı. “Flash desteğini mobil cihazlardan çekiyoruz; ancak Air teknolojisiyle Flash’a desteğimizi sürdüreceğiz” diyen Tomruk, sözlerine şöyle devam etti: “Flash bilgisayarlarda aynen çalışmaya devam edecek; o konuda hiçbir değişiklik yok. Mobil cihazlarda ise Flash desteğini çekiyoruz; ancak Adobe Air, Flash’ın yaptıklarının aynısını yapabiliyor.”

“HTML5 GELECEĞİN STANDARDI OLACAK”

“Flash’ı neden mobil cihazlardan çekiyorsunuz” sorumuza Tomruk şu sözlerle açıklık getirdi: “Mobil cihazlarda data kullanımına baktığımızda herkes HTML5 formatına

göre yatırımını yapıyor ve Flash’lı içerik son derece az. Dolayısıyla biz oraya yatırım yapmaktansa uygulama geliştirme üzerine odaklanmayı yeğledik. Flash’ın mobil cihazlarda farklı bir şekilde olmasını istiyoruz. İki yıl sonra içerik üreticilerinin alacağı tavrı hesap ederek böyle bir karar aldık.”/_np/6651/15276651.jpg

Microsoft’un Windows 8 ile birlikte Flash’ı desteklemeyeceği söylentilerine de açıklık getiren Tomruk, Microsoft’un Adobe’a özel tavır almadığını ve Windows 8’de tarayıcı üzerinde hiçbir eklentinin desteklemeyeceğini belirtti.

HTML5 için “geleceğin standardı” diyen Tomruk, bu yeni formatın henüz sofistike uygulamaları çalıştırmak konusunda yetkin olmadığını, ancak gelecekte bu formatın bir standart halini alacağını kaydetti ve Adobe olarak mevcut teknolojileri HTML5’e kaydırmak için çalışmalarını sürdürdüklerinin altını çizdi.

Flash’ın batarya ömrünü hızla tükettiği ve güvenlik sorunu yaşadığı iddialarına da değinen Tomruk şunları söyledi: “Yazılımlarımızı sürekli performans ve güvenlik bazında geliştirmeye çalışıyoruz. Aslında bu güncelleştirmelerin olması bizim bu konuyu ne kadar ciddiye aldığımızın da bir göstergesi. Bize gelen her türlü yorumu ve her türlü ihtiyacı ciddiye alarak o konuda çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”

“YAZILIM SEKTÖRÜNÜN ÖNÜNDEKİ EN BÜYÜK ENGEL: KORSAN”

Türkiye’deki yaygın korsan yazılım kullanımının sektörün önündeki en büyük engel olduğunu vurgulayan Tomruk, Türkiye’de korsan yazılım kullanım oranının yüzde 62 seviyelerinde olduğunu ve 800 milyon dolarlık yazılım pazarında yaklaşık 500 milyon doların hak sahiplerine ulaşmadığını söyledi ve sözlerini şöyle sürdürdü: “Korsanla tek başımıza mücadele edemeyiz; bu sorunu aşmak için orijinal yazılım kullanımının avantajlarından bahsetmeli ve halkı bilinçlendirmeliyiz.”

“FACEBOOK’A GİRİYORUZ, ALIŞVERİŞ YAPMIYORUZ”

Türkiye’nin dijital pazarlama alanında ciddi bir potansiyele sahip olduğuna dikkat çeken Tomruk, Facebook kullanımı bakımından Türkiye’nin dünyada beşinci sırada olduğunu; ancak online ticaret söz konusu olduğunda yirminci sıralara kadar gerilediğini söyledi ve sözlerini şöyle noktaladı: “İnternet kullanan geniş bir kitlemiz var; ancak bu kitle online alışveriş yapmıyor. Dijital pazarlamanın bu açığı kapatacağına inanıyoruz ve Adobe olarak iki ay içinde özel bir ekip kurmayı ve bu alanda çalışmalarımızı yoğunlaştırmayı planlıyoruz.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder